استفاده از بخور در زمستان ممنوع!
گل نرگس
فرهنگی/اجتماعی/علمی/ورزشی/...
نگارش در تاريخ شنبه 3 / 12 / 1389برچسب:, توسط En.Ali Golestani(علی گلستانی)

يک فوق تخصص آسم و آلرژي با اشاره به شيوع 35 درصدي آسم در تهران، گفت: کاهش يا افزايش شيوع آسم در آينده به سياست‌گذاري‌هاي مسئولان وابسته است.

دکتر مسعود موحدي، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکيتهران و رئيس کميته کشوري آسم و آلرژي گفت: ميانه شيوع آسم در کشور حدود 10 درصد است در جمعيت روستايي شيوع 5 درصدي را شاهد هستيم و در تهران شيوع آسم به 35 درصد هم مي رسد.

وي کاهش يا افزايش شيوع آسم در آينده را به سياست گذاري هاي مسئولان بستگي دارد، افزود: مي توان از مردم با آموزش صحيح و اصولي در کاهش آلاينده ها و آلرژن هاي فضاي بسته کمک گرفت.

اين فوق تخصص آسم و آلرژي ژنتيک را مهمترين عامل زمينه ساز آسم در کودکان دانست و افزود: بيش از 66 درصد علل ايجاد آسم در کودکان زمينه‌هاي ارثي و ژنتيک است. به نحوي که در دوقلوهاي همسان اگر يکي از آنها دچار آسم شود به احتمال 66 درصد آن قُل ديگر نيز دچار آسم مي شود.

وي ضمن تأکيد بر زمينه‌هاي ارثي، عوامل محيطي را نيز جز علل مؤثر ايجاد آسم دانست و گفت: مهمترين عوامل محيطي ايجاد کننده آسم کودکان مواد حساسيت زا (آلرژن ها)و آلاينده‌ها هستند.

وي آلرژن‌ها را به دو دسته در فضاي بسته و فضاي باز تقسيم کرد و در خصوص آلرژن‌هاي فضاي بسته توضيح داد: حيوانات دست آموز مانند پرندگان، گربه، سگ و اسباب بازي هاي پرز دار که سبب لانه کردن حشرات و بندپايان درميان پرز آن ها مي شود باعث ايجاد آلرژي مي شوند.

اين فوق تخص آسم و آلرژي دود سيگار را شايع ترين آلاينده فضاي بسته معرفي کرد و گفت: تحقيقات نشان داده اگر پدر و مادري استعمال کننده سيگار باشند کودکشان 5/2 درصد بيشتر از هم سالانش در معرض ابتلا به آسم قرار دارد.

دکتر موحدي کپک، قارچ و سوسک ها را از ديگر آلرژن هاي فضاي بسته دانست و گفت: بر اساس مطالعات در ازاي هر يک سوسک که درخانه ديده مي شود 800 سوسک در آن خانه زندگي مي کنند؛ سوسک ها بعد از کشته شدن و زماني که بدنشان به صورت پودر در مي آيد آلرژن هايي را در محيط پراکنده مي کنند.
استفاده از بخور در زمستان ممنوع!
وي در ادامه با رد باور غلط مردم مبني بر استفاده از دستگاه بخور براي جلوگيري از سرماخوردگي اظهار داشت: استفاده از دستگاه بخور باعث مي شود رطوبت محل زندگي به درصد قابل توجهي افزايش يابد و از اين طريق به رشد قارچ ها و کپک ها در محيط خانه کمک کند که اين امر در فضاهاي بسته و آپارتمان هايي که آشپزخانه آن ها اوپن است و بخارات طبخ مواد غذايي نيز وارد محيط منزل مي شود تشديد مي گردد.

رئيس کميته کشوري آسم و آلرژي شومينه را بدترين وسيله گرمازا دانست چرا که رطوبت و گرما را به نحوي در فضا پخش مي کند که شرايط را براي رشد آلرژن ها فراهم مي گرداند.

وي دود ناشي از طبخ مواد غذايي و يا وسايل گرمازا در فصل زمستان و دود ناشي از سرد کردن محيط در تابستان را از عوامل ايجاد کننده آسم در فضاي بسته دانست.

اين فوق تخصص آسم و آلرژي دود ناشي از اگزوز ماشين ها و کارخانجات و همچنين ذرات معلق از جمله ترکيبات گوگرد، نتيروژن،
CO2 ازون و سرب را از مهم ترين آلاينده هاي فضاي باز دانست.

اين عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران مواد غذايي را از آلرژن هاي مهم آسم کودکان خواند و گفت: حجم بالاي افزودني هاي غذايي مواد خوراکي نامرغوب و تنقلات همچون پفک، چيپس و نوشابه زمينه بروز آسم در کودکان را فراهم مي کند.

وي عوامل شغلي را يکي از فاکتورهاي مهم ايجاد آسم در بزرگسالان دانست و افزود: اعضاي خانواده والديني که مشاغل خاصي دارند و سبب پخش آلاينده ها در محيط خانه مي شوند و يا افرادي که از خانه به عنوان محيط کار استفاده مي کنند پيشتر در معرض آسم قرار دارند.
استفاده از ماسک به شرطها و شروطها!
دکتر موحدي درخصوص استفاده از ماسک براي جلوگيري از ورود آلاينده ها به بدن گفت: ماسک اگر به طور کامل دهان و بيني را بپوشاند به طوري که آلاينده ها و ذرات معلق وارد دستگاه تنفسي نشوند کمک کننده است اما بايد از ماسک هاي فيلتر دار استفاده کرد و لازم است ماسک بيش از يک ساعت بر روي صورت نماند چرا که ذرات و ميکروب هاي مانده بر روي ماسک مي توانند سبب بيماري شوند.

اين فوق تخصص آسم و آلرژي در ادامه صحبت هاي خود به والدين توصيه کرد در درمان آسم ابتدا به حذف آلرژن ها مبادرت ورزند و افزود: حذف آلاينده‌ها و آلرژن‌ها اولين رکن درمان است؛ خانواده‌ها بايد بسته به نوع و شدت بيماري در معرض آموزش هايي خاص در مورد چگونگي استفاده از دارو و نحوه حذف آلرژن ها قرار گيرند.


javahermarket

javahermarket

javahermarket

javahermarket

javahermarket

نظرات شما عزیزان:

خجسته
ساعت3:54---6 اسفند 1389
سلام

مطلب مفیدی بود

ممنون

پاسخ: لطف دارید.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: